zarabiaj pieniądze

sobota, 5 marca 2011

Ocena Stanu Technicznego Silnika

Silnik
Silnik z osprzętem stanowi jeden z podstawowych zespołów samochodu. Dlatego też należy poświęcić mu jak najwięcej czasu i uwagi. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, po obejrzeniu kadłuba, czy nie ma on śladów pęknięć. Rdzawe ślady w pobliżu uszczelki głowicy świadczą o przeciekach cieczy chłodzącej spod głowicy. To samo dotyczy złączy przewodów oraz obudowy pompy cieczy chłodzącej. Trzeba równiez sprawdzić szczelność połączeń układu smarowania silnika.
Oprócz tego bardzo istotne jest sprawdzenie, czy nie ma wewnętrznych pęknięć kadłuba. W tym celu należy otworzyć pokrywę wlewu chłodnicy i przyjrzeć się dokładnie, czy na powierzchni cieczy chłodzącej nie ma śladów oleju. Takie same uszkodzenia można stwierdzić na podstawie śladów cieczy chłodzącej w układzie smarowania po wyjęciu wskaźnika oleju.
Stopień zużycia poszczególnych elementów silnika można określić dość dokładnie po jego uruchomieniu. Odróżnienie wszystkich nienormalnych odgłosów towarzyszących pracy silnika wymaga jednak wprawy i pewnej znajomości budowy danego silnika.
Stuki spowodowane nadmiernym luzem zaworów występują wyraźniej przy małej prędkości obrotowej silnika. Słychać wówczas wyraźne "klepanie" o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości obratowej silnka. Zwiększenie prędkości obrotowej powoduje przejście "klepania" w równomierny hałas mechaniczny.
Pęknięta sprężyna zaworu powoduje metaliczne stuki o częstotliwości mniejszej o połowę od obrotów wału korbowego.
Nadmiernie zużyty łańcuszek rozrządu powoduje, zwykle przy małej prędkości obrotowej silnika, nieregularne szeleszczące stuki i odgłosy przechodzące w metaliczny szum podczas zwiększania prędkości obrotowej silnika.
Wyraźny głuchy stuk w dolnej części kadłuba silnika jest spowodowany nadmiernym luzem łożysk korbowych. Stuk ten jest najbardziej wyraźnie słyszalny podczas gwałtownej zmiany prędkości obrotowej silnika. Częstotliwość stukania jest proporcjonalna do obrotów wału korbowego.
Nadmierny luz łożysk głównych objawia się zwykle głuchymi pojedynczymi uderzeniami, które nasilają się podczas zmiany obciążenia i prędkości obrotowej silnika.
Luzy sworzni tłokowych powodują równomierne metaliczne stukanie,proporcjonalne do obrotów wału korbowego. Stukanie jest szczególnie wyraźne podczas biegu jałowego silnika i zwykle zanika po zwiększeniu prędkości obrotowej.
Podobne stukanie może być spowodowane nadmiernym luzem tłoków. Stukanie tłoków jest najbardzej wyraźne podczas pracy silnika z małą prędkością obrotową. Stukanie to na ogół zanika po nagrzaniu się silnika.
Pęknięcie pierścienia tłokowego powoduje niezbyt głośny stuk o matowym, szeleszczącym odgłosie. Stuk ten jest słyszalny zwykle przy małej prędkości obrotowej silnika.
Gdy jeden z cylindrów nie pracuje, słychać głuche stukanie, podobne do odgłosów towarzyszących nadmiernym luzom łożysk korbowych. Dlatego też przed przystąpieniem do odsłuchania silnika należy upewnić się, czy wszystkie cylindry pracują.
Stuki spowodowane uszkodzeniem łożysk wentylatora, pompy cieczy chłodzącej lub alternatora mogą mieć różny charakter. Po zdjęciu paska napędzającego alternator lub wentylator stuki zanikają.
Niejednokrotnie przyczyną różnych stuków jest obluzowanie śrub mocujących do silnika alternator lub rozrusznik oraz filtr powietrza do gaźnika i chłodnicę do nadwozia. Dlatego też przed uruchomieniem silnika trzeba sprawdzić zamocowanie osprzętu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz