zarabiaj pieniądze

niedziela, 27 lutego 2011

Zasada dzialania silnika dwusuwowego z zapłonem iskrowym

Zasada działania silnika dwusuwowego z zapłonem iskrowym                                                            
W silniku dwusuwowym całkowity obieg następuje w ciągu dwóch suwów tłoka, odpowiadających jednemu obrotowi wału korbowemu.                                                                                                      
Rys. Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym podczas: a) wylotu i przepłukania cylindra, b) zapłonu 1-głowica, 2-cylinder, 3-skrzynia korbowa, 4-kanał dolotowy, 5-kanał wylotowy, 6-kanał przelotowy, 7-świeca zapłonowa, 8-garb (deflektor tłoka), 9-komora sprężania, 10-czop korbowy
                                                                                                                                                                                                                                                                         
Cylinder 2 silnika (rys.) jest zaopatrzony w trzy kanały: dolotowy4, wylotowy 5 i przelotowy 6. Skrzynia korbowa 3 jest sucha, szczelna i ma małą pojemność.

W starszych rozwiązaniach konstrukcyjnych spotyka się tłki z garbem 8 na denku. Garb służy do kierowania mieszanki palnej ku górze cylindra.

Na skutek szczelnego połączenia skrzyni korbowej z cylindrem podczas suwu tłoka ku GMP po zamknięciu przez tłok kanałów przelotowego i wylotowego w skrzyni korbowej, wskutek wzrostu objętości, powstaje podciśnienie (ok. 0,06 MPa). W tym czasie tłok w cylindrze spręża uprzednio zassaną tam mieszankę do ok 0,5 MPa. Gdy dolna część tłoka odsłoni kanał dolotowy, mieszanka jest zasysana z gaźnika do skrzynki korbowej (rys. b).

Tuż przed dojściem tłoka do GMP następuje zapalenie sprężonej mieszanki w cylindrze za pomocą iskry elektrycznej, przeskakującej między elektrodami świecy 7. Po spaleniu mieszanki tłok pod wpływem rozprężających się w cylindrze gazów spalinowych, których ciśnienie wynosi 2-3,5 MPa rozpoczyna się suw pracy. Posuwając się ku DMP zasłania on swą dolną krawędzią kanał dolotowy. Od tego momentu następuje wstępne sprężanie mieszanki w skrzyni korbowej, gdzie ciśnienie pod koniec sprężania wynosi 0,14 MPa. Następnie tłok odsłania swą górną krawędzią kanał wylotowy, umożliwiający ujście gazom spalinowym na zewnątrz przez rurę wylotową. Nieco później górna krawędź tłoka odsłania kanał przelotowy, co umożliwia przedostanie się mieszanki ze skrzynki korbowej do cylindra (rys. a). Tłok po dojściu do DMP zawraca i obieg się powtarza.

Jak wynika z powyższego, w silniku dwusuwowym podczas jednego suwu tłoka zachodzą dwie czynności:

- w czasie ruch tłoka ku GMP nad tłokiem odbywa się właściwe sprężanie uprzednio zassanej mieszanki do skrzynki korbowej;

- w czasie ruch tłoka ku DMP nad tłokiem odbywa się praca i wylot gazów, a pod tłokiem częściowe sprężanie mieszanki oraz jej przelot do cylindra.

Według omówionej zasady pracują silniki samochodów Syrena i Wartburg.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz